onsdag 15. april 2015

DEN TUNGE SANNHET


Jeg må virkelig klype meg hardt i hånda for og forstå hva som har skjedd. Jeg kunne ønske jeg kunne våknet opp fra dette marerittet en gang for alle. Jeg greier bare ikke å forstå! 


Jeg har ikke bare mistet en bestemor, jeg har mistet ei mor, en bestevenn, min klippe og en stor del av meg er borte. Jeg ringte alltid, flere ganger om dagen, bare for og høre stemmen å fortelle at jeg var glad i henne. 

I begravelsen valgte jeg og holde tale, noe jeg aldri trodde jeg skulle klare. Men jeg skulle. Jeg viste jeg hadde venner som var der, og ikke minst familien som satte stor pris på dette. Jeg følte jeg selv skulle dø der oppe, men tilbakemeldingene var så gode. Jeg var sterk, tøff, sår. Kirka var stappfull, men den eneste jeg så var ho. Jeg brydde meg ikke om hvem og hva som så på meg, den jeg holdt tale til var ho. Jeg blokkerte ut alt annet. 

Venner som ikke var tilstedet har spurt om de kunne få se talen, jeg var ikke klar, ikke før nå. Det stikker en kniv i hjertet mitt hver gang jeg ser på arket. Det gjør så vondt, det er så uvirkelig og forferdelig sårt. Men nå, nå er jeg klar. Jeg kommer til og skrive den ned til dere her! 


Her kommer talen ..... 

Kjære Momo! 
Jeg har bestandig gruet meg til denne dagen her, men at den skulle komme så fort var det ingen som skulle tro. 
Jeg har alltid sett opp til deg, du har vært den jeg har ringt til for råd, sinneutbrudd eller bare for å prate. Vi har hatt så mange fine år sammen.

Du tengte bestandig på andre og sørga for at de hadde det bra, deg selv kom i siste rekke. 

Du var ikke bare ei Momo for meg, du var og ei mamma. Ei jeg kunne sitte opp sammen med langt utover natta bare fordi jeg ville være i ditt selskap. Mye latter, glede og sorg. 

Du trivdes så godt sammen med oldebarna dine. Du forguda de, å du var helten deres. 

Jeg greier ikke og forstå at jeg aldri får ringt deg igjen. Jeg kan aldri få den varmeste og beste klemmen. Jeg kan aldri få høre det at du er glad i meg. At du nå skal forlate meg knuser hjertet mitt. Det gjør så vondt, kjære Momo. 

Jeg glemmer deg aldri, savne og sorgen vil for alltid være der. Sov godt, jeg elsker deg mer enn ord strekker til! 

Det er så sårt, uvirkelig. Det gjør meg faktisk litt forbanna. Skal jeg besøke ho så må jeg til kirkegården, se på en jordhau. Jeg klarer ikke å forstå..... Jeg har mistet så utrolig mye av meg selv. Min klippe! 

Men når det skal sies så er jeg så takknemlig for at jeg har igjen en av de. Jeg har enda en bestefar som betyr mer enn alt. En jeg fremdeles kan prate med og gråte med. 

Et råd til dere ; ta vare på alt dere har. Fortell alle at du er glad i de du har rundt deg, sett pris på alt! I morgen kan det være borte - akkurat det erfarte jeg! 






OVER OG UT! 

1 kommentar: