mandag 27. mai 2013

Oppskrift på ostekake med friske bær.

Jeg har lovet dere og komme med oppskriften til den ostekaka jeg pleier å lage. Denne lagde jeg til 17 mai, men her kommer den.

Det du trenger er ;

225 gr digistivekjeks
125 gr smør
200-250 gr philadelphia
100 gr melis
1 ts vaniljesukker
1 beger lettrømme
1/4 l kremfløte
1 pk sitrongele og en annen en til toppen. 


Denne gangen brukte jeg ikke gele på toppen, jeg valgte og bruke friske bær.


Jeg knuser da kjeksen, jeg liker og bruke kjevle.
Blander det med det smeltede smørret og rører godt. 




Smør så alt i en kake form, og setter den i kjøleskapet til jeg blir ferdig med ostefyllet. 



Bland så rømmen, vaniljesukker, philadelphia, melis og fløte sammen. Rør godt. Du kan godt piske kremen litt før du blander den sammen med resten, men det gjorde ikke jeg nå. Begge deler fungerer på samme måte. Lag så geleen med halvparten av væsken og når den har avkjølet seg litt så blander du den i ostefyllet. Pass på og røre godt mens den avkjøles, så det ikke blir klumper eller stivner. 



Det jeg gjorde var og satte jordbær biter på kanten. Tømte så ostefyllet i.
Lot den så stå over natten. 



 Slik ble resultatet!
Jeg glemte hent og ta bilde når jeg kjærte av en bit, men jammen var den god.

Har du prøvd dette før? Om ikke, gjør det! :-)


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar