søndag 23. juni 2013

MINE TANKER RUNDT VANNFØDSEL

Heisann!

Jeg har tidligere fått spørsmål om jeg ikke kunne skrive ned noen tanker rundt min vannfødsel og det er såklart jeg vil gjøre. 


Jeg hadde planlagt at jeg ville føde i vann denne gangen samt ingenting gikk galt. Siden jeg gikk såpass mange dager over termin så ble jeg sendt til Trondheim istede for Tynset - jeg skulle bli satt igang. Da fryktet jeg dette med vannfødsel, jeg får ikke gjennomført det likevell..

Det hele startet heldigvis av seg selv, så jeg slapp og bli igangsatt. Jeg fikk det som jeg ville. Så fort jeg kom i aktiv fødsel fikk jeg tappet i badekaret, og der kunne jeg sitte helt til siste slutt. Om jeg ville opp igjen underveis, så var det helt i orden. Men her skulle jeg sitte, jeg skulle "kose" meg! 

Mine tanker rundt dette : I forhold til og ligge i en seng, og være anspent så er dette helt klart best. Riene kom stormende og da var det godt å ligge i badekaret. Når jeg hadde pauser fra riene, så var det pause. Det var ikke murringer selv om jeg hadde pause. Jeg sovnet mellom hver ri - helt til det kom så tett på at jeg følte for å gi opp. 

At man ligger i vann før fødselen gjør deg mer tøyelig om jeg skal si det på den måten. Alt blir enklere, føler jeg. Enhver nybakt mamma vil vell slippe å måtte sy. Jeg hadde en super opplevelse med og føde i vann. Jeg hadde verdens beste jordmor i forhold til første gang og ho hjalp meg godt gjennom dette - så gjorde den vordende far. 

Han fikk med selv alt selvom han satt ved siden av, og jeg tror det er veldig greit også. Hadde jeg vært mann så tror jeg ikke at jeg ville stått rett forran å sett babyen komme ut - selvom det selvfølgelig blir naturlig der å da. Men han kunne se alt, uten at det på noen måte ble ekkelt for han, om det skulle bli det. 

Jeg fikk selv tatt opp den lille babyen min som kom ut med og ta sine første svømmetak, det var helt klart det mest utrolige jeg og barnefar har sett. Ho var rolig å avslappet. Jordmor sa til meg at det mest naturlige er at barn blir født i vann. De ligger i vann i såpass mange måneder, så hvorfor ikke føde i vann?! 





Datoen på bildene er veldig feil. Dette skjedde når vi slo på kamera, og på den tiden hadde vi ikke det jeg har nå. Dårlig kvalitet, men det er uansett noen bilder. Her er Maria helt fersk, jeg hadde akkurat tatt ho opp av vannet, sliten men verdens lykkeligste tobarnsmor.


Jeg vil anbefale vannfødsel på det sterkeste. Jeg hadde en veldig fin fødsel med Leah også, men denne var helt klart den beste. Skal man føde i vann, så får man ingen smertelindring overhodet, men det var jeg klar over. Jeg fikk spørsmål om jeg ville opp av vannet for å få lystgass, men jeg nektet. Hadde jeg klart meg så langt så skulle jeg fortsette også.


Håper akkurat du fikk lyst til og føde i vann!

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar